Žiri se na Eurosong vraća 2009. godine nakon desetljeća izbivanja u kompletnom smislu. Sada donosi udio od 50% ukupnih glasova jedne zemlje i metom je popriličnog broja kritika fanova i novinara. U ovom “specijal članku” odlučili smo se pozabaviti raznim činjenicama kada je u pitanju glasovanje žirija:
-koja vrsta pjesama bolje prolazi
-što se više cijeni: dobar vokal, sama pjesma ili scenski dojam
-te još mnogim drugim temama
Tip pjesme
Kada su u pitanju finalne večeri Eurosonga, nikada kod žirija u ove četiri godine nije pobijedila balada – to su bile mahom energične i brže pjesme, od kojih jedino izdvajamo talijansku pjesmu iz 2011. godine koja je bila nešto “klasičnija” i “lakša”. No, to je ipak Italija. Dalje, pozabavimo li se s TOP 5, a na kraju krajeva i s TOP 10, vidjet ćemo kako su u 70% slučajeva bile zastupljene balade, ili “laganije” stvari.
Godina | Broj balada (ili lakših, sporijih pjesama) u TOP 5
2009. – 4
2010. – 3
2011. – 4
2012. – 3
Što se tiče bržih i energičnijih pjesama, tu tek nema pravila. Pobijedila je Njemačka 2010. godine, s Leninom i ne baš sjajnom vokalnom izvedbom. S druge strane, Ujedinjeno Kraljevstvo je s dosta zaraznom pjesmom završila na petom mjestu kod televotinga 2011. godine (par bodova im falilo za četvrto mjesto), a žiri ih je smjestio čak 17 mjesta niže. Tu su primjeri bržih pjesama iz Francuske iz 2010., te Rumunjske iz 2012. godine koje su završile dosta bolje kod televotinga nego kod žirija…
Možemo izvući jedan sasvim solidan zaključak: Lutrija je slati brže pjesme – možete pobijediti, a možete i neočekivano pasti nisko. Kod žirija ćete prije završiti visoko s baladom, a ukoliko imate “hrabrosti”, pošaljite snažnu energičnu pjesmu i nadajte se najboljem.
Vokal
Nismo otkrili Ameriku kada kažemo da s lošim vokalom imate manje šanse za dobar plasman kod žirija. No, tu je fenomen koji je prilično dokazan – ne morate imati toliko fantastičnu pjesmu kakav imate možda vokal pjevača. Žiri će cijeniti vokalnu izvedbu možda i više od same instrumentalne pozadine nastupe (matrice pjesme), a kao primjer tome ćemo uzeti, uz unaprijed izvinjenje svima kojima se ove pjesme sviđaju, albansku i španjolsku pjesmu iz 2012. godine. Nisu melodične, pjevljive ili možda da osvajaju na prvu. Ono što ih je učinilo posebnim u Bakuu na ovogodišnjem Eurosongu jeste sjajna i maestralna vokalna izvedba Rone i Pastore koje su osvojile 3., odnosno 5. mjesto kod žirija.
Dalje, ne možemo sa sigurnošću reći razlog slovenskog neuspjeha kod televotinga na Eurosongu 2011., ali znamo sigurno da je snažan vokal njihove predstavnice bio jednim od glavnih razloga 4. mjesta kod žirija. Ista priča vrijedi i za austrijsku predstavnicu Nadine, o kojoj će više govora biti u nastavku članka.
Primjetimo i ugodne vokale gruzijske i ukrajinske predstavnice iz Osla od prije dvije godine, koje su bolje prošle kod žirija nego kod televotinga, iako su mnogi očekivali suprotan rasplet.
Zaključak: Odabrati što bolji vokal, naravno. No, dati prednost i prioritet boljem vokalu nego samoj pjesmi.
Koreografija i show na sceni
Teško je definirati granicu gdje prestaje fokus na pjesmu, a većina pažnje se usmjeri na show na sceni, no pokušat ćemo izdvojiti takve nastupe iz deset prvoplasiranih od strane žirija:
2009: Azerbajdžan, Turska
2010: Armenija
2011: Irska, Ukrajina
2012: Ukrajina
Nije bitno ukoliko smo zaboravili staviti još jedan ili par više takvih nastupa na ovu listu. Lako je zaključiti kako scenski dojam ne utiče toliko na glasovanje žirija – manje je više u ovom slučaju i žiri očito više cijeni nastupe bez bespotrebnih dodataka i sa što jednostavnijom prezentacijom.
Sljedeće zemlje su vjerojatno izgubile bodove žirija zbog kičastih ili pretjeranih nastupa (ako već ranije razlog za to nije loša pjesma ili recimo loš vokal):
2009: Španjolska, Ukrajina
2010: Moldova, Francuska, Srbija
2011: Rusija
2012: Irska, Norveška, Turska
Zaključak: Pogledajte španjolski nastup iz 2009. godine i vidite kakav Vaš nastup ne smije biti. Manje bespotrebnih događanja na sceni automatski znači veća šansa za osvajanje većeg broja bodova kod žirija.
Najveće razlike u konačnom plasmanu kod žirija i televotinga
Predznak “+” znači da je zemlja za toliko mjesta bila bolje plasirana kod žirija u odnosu na televoting, a “-” da ju je žiri za toliko mjesta spustio u odnosu na konačan plasman kod televotinga. Uzeli smo u obzir samo finalne večeri Eurosonga.
Austrija (2011.): +19
Slovenija (2011.): +18
Danska (2011.): +15
Izrael (2010.): +14
Danska (2009.): +13
Francuska (2009.): +13
Francuska (2012.): +13
Italija (2012.): +13
Španjolska (2012.): +13
Ukrajina (2012.): +13
Albanija (2009.): -12
Rumunjska (2012.): -13
Francuska (2010.): -14
Irska (2012.): -15
Ujedinjeno Kraljevstvo (2011.): -17
Turska (2012.): -18
Rusija (2011.): -18
Austrija iz 2011. godine – najveći profiter glasovanja žirija
Rusija posljednja kod žirija, a sedma kod televotinga – procijenite zašto
Fenomen “Italija”
Oduvijek smatrana velesilom kada je u pitanju glazbena scena i tradicija, Italija se u velikom stilu vratila na Eurosong nakon 13 godina. U Dusseldorfu su 2011. godine bili 11. kod televotinga, no prvi kod žirija i to s preko 70 bodova prednosti u odnosu na drugoplasirani Azerbajdžan. I to je za sada jedini put da žiri nije “pogodio” konačnog pobjednika. Ne samo da nije pogodio, nego je Italiju smjestio na deset mjesta više u odnosu na televoting.
I naredne godine, u Bakuu, Talijani profitiraju zahvaljujući stručnom žiriju, koji ih smješta na +13 mjesta bolji plasman u odnosu na televoting.
Ima li Italija određene povlastice, ili su zaista određenom kvalitetom zaslužili da ih žiri nagradi i “podigne”? Za sada ćemo svi procijeniti sami za sebe, a eventualni zaključak pokušati dati za još par godina kada budemo u mogućnosti napraviti i veću analizu.
Italija pomela konkurenciju 2011. godine i osvojila žiri diljem Europe
Nema, niti će ikada biti konkretnog i zadovoljavajuće preciznog pravila kada je u pitanju raspodjela bodova od strane stručnih žirija. Članovi žirija diljem Europe imaju svoj ukus, svoje subjektivno viđenje nastupa, pjesme te izvođača. Sve što možemo pokušati predvidjeti jeste što ima veću šansu i što bi se eventualno moglo prije svidjeti jednoj “stručnoj” osobi za razliku od neke druge stvari.
Kada bismo se obraćali Eurosong delegacijama pojedinih zemalja, za savjet kako bi što bolje prošli kod žirija, rekli bismo im:
1. Najvažnije – odaberite izniman vokal, što snažniji, to bolje (prioritet prije same pjesme)
2. Ako trebate birati između solidne energične pjesme i balade (a prethodno odabran savršen vokal), odaberite baladu. Samo ako ste sigurni u uspjeh brže pjesme, onda odaberite nju.
3. Težite što klasičnijem nastupu. Pokušajte zadržati jednostavnost i fokus na pjesmu.
4. Nema pravila! Pomolite se i nadajte se najboljem.
Razlog četvrtoj stavci naših savjeta delegacijama:
Kičasta Gruzija osvaja 8. mjesto (od 18 pjesama) od strane žirija u polufinalu Eurosonga 2012. i po njima je trebala proći u finale. S druge strane, završava posljednja kod televotinga i na kraju, kombinacijom glasova ispada.
Još nema komentara. Neka tvoj komentar bude prvi?