Kao samostalna država Hrvatska se na Izboru za najbolju pjesmu Europe natječe od 1993. godine i od tada do danas svoje predstavnike birala je na dva načina – putem nacionalnog ili internog izbora.
Ukupno 19 puta hrvatski gledatelji imali su prilike gledati nacionalni izbor u kojem se od nekoliko pjesama birala ona najbolja za sudjelovanje na Eurosongu, dok je pet puta skladbu i izvođača birao organizator i nosilac prava izbora hrvatskog predstavnika, Hrvatska radiotelevizija.
Kada je riječ o nacionalnom izboru, hrvatski predstavnici birani su putem tradicionalnog glazbenog festivala „Dora“, koji je nastao na inicijativu tadašnje šefice delegacije i urednice Zabavnog programa HRT-a Ksenije Urličić. Natjecanje je ime dobilo po najpoznatijoj hrvatskoj skladateljici Dori Pejačević.
https://www.youtube.com/watch?v=D8MCKgLWOiU
U prvih deset godina, „Dora“ je imala samo jednu festivalsku večer koje su se većinom održavale u Opatiji i to u Kristalnoj dvorani hotela Kvarner, dok je samo tri puta grad domaćin „Dore“ bio glavni grad Hrvatske, Zagreb. Kada je riječ o broju pjesama u prvim godinama festivala, njihov najčešći broj bio je 20 (sedam godina), dok je na prvom izboru žiri imao priliku slušati 15 pjesama, što do danas predstavlja najmanji broj skladbi koju je jedna „Dora“ imala.
Prvih pet godina sudjelovanja Hrvatske na Eurosongu, odluku o predstavniku donosio je samo stručni žiri, raspoređen u 11 glasačkih gradova u prve dvije godine, da bi se potom broj gradova koji su imali pravo glasa povećao na 20. U svakom od tih gradova tri puta je sastav žirija imao šest članova, dok je dvije godine stručni žiri po gradovima bio duplo veći.
Kada je riječ o uspjehu hrvatskih predstavnika u pomenutih prvih pet godina sudjelovanja, ostvaren je i do sada najbolji hrvatski plasman, četvrto mjesto Maje Blagdan sa „Svetom ljubavi“ 1996. godine u Oslu. Nakon ovog ogromnog uspjeha uslijedila je još jedna „Dora“ u kojoj je odluku imao samo stručni žiri, ali ovaj put njihov izbor Hrvatskoj je donio tek 17. mjesto na Eurosongu.
Prva bitna promjena na „Dori“ dogodila se 1998. godine kada je u izbor, pored stručnog žirija iz 20 gradova, uključena i publika koja je mogla glasovati putem telefona. Zajedničkim odabirom žirija i publike putem malih ekrana i radio postaja iz Opatije put Briminghama otišla je Danijela Martinović s „Neka mi ne svane“ i Hrvatskoj na Eurosongu osigurala visoko peto mjesto. Za razliku od ranijih godina ovaj se put u gradovima nalazio po jedan član žirija, dok je televoting bio tzv. 21. član žirija.
https://www.youtube.com/watch?v=2sJUkFyaM9s
Takav sistem glasovanja održao se i naredne dvije godine, kada je ponovljen najbolji hrvatski uspjeh na Eurosongu, četvrto mjesto koje je Doris Dragović upisala u povijest 1999. godine, dok je 2000. godine Goran Karan s „Ostani“ natjecanje završio na devetom mjestu. Spomenimo samo da su te godine žiri i gledatelji pjesmu „Ostani“ izabrali u konkurenciji od 26 pjesama, što je do danas najveći broj pjesama na „Dori“ koja je imala samo jednu festivalsku večer.
Iako je „Dora“ prvi put van Opatije u Zagrebu održana 1999. godine, 2001. godine Studio 11 Hrvatske televizije bio je „mjesto zločina“ za festival koji je doživio još jednu promjenu – po prvi put odluku o predstavniku imali su samo gledatelji i slušatelji iz pet regija Hrvatske koji su glasovali putem telefona. Put Kopenhagena otišla je Vanna koja sa „Strings of my heart“ osvaja deseto mjesto.
Jubilarna deseta „Dora“ 2002. godine bila je, za sada, posljednja koja je imala samo jednu večer, 20 pjesama i glasovanje koje je imalo 11 „činova“. Naime, pravo glasa na „Dori 2002.“ imalo je pet regionalnih žirija, četiri televoting regije, glasovanje putem interneta, dok su posljednji svoj glas dali umjetnici među kojima je bila i prošlogodišnja pobjednica natjecanja Vanna. Uverljivu pobjedu te godine odnijela je Vesna Pisarović s pjesmom „Sasvim sigurna“, koja je nakon prijevoda na engleski jezik imala naziv „Everything I Want“.
Kada se pogleda sumirano rezultatski, „Dora“ sa samo jednom festivalskom večeri „iznjedrila“ je šest Top 10 plasmana na Eurosongu u koje su ubrajaju dva koja su do dan danas najbolja hrvatska nastupa na najvećem europskom glazbenom natjecanju.
Rasprava4
escalien — 23. studenoga 2018. u 18:25
I dalje ne kuzim kako je ona strahota od pjesme Probudi me zavrsila na esc-u.
Tristan — 16. studenoga 2018. u 16:18
Di je zapelo ove godine? Jos nikakvih potvrdenih informacija o Dori 2019 osim da se vraca, al kad kako i di nistaa!
wecouldbethesame — 16. studenoga 2018. u 16:14
Odlično napisano. Eh da su pobjeđivale Pusti da te vodi ritam, Nema šanse šećeru, Daj mi samo jedan razlog, Vol or ne vol i Stotinama godina ne bi bilo rezultatskih katastrofa. Navođenjem ovih pjesama dajem doznanja da nije problem u Dori nego u pobjedničkim pjesmama.
Blink — 16. studenoga 2018. u 13:49
Zaključak,dok je bilo Dore bilo je i plasmana odnosno dok je bilo Dore s Ksenjiom.Kasnije glavni krivac Aleksandar Kostadinov i njegove taktike,od žirija u kojemu je stalno bio, isti koji bira pjesmu Moj Svijet kao rezervu da bi ista kao rezerva upala i bila u top 5 plasmanu .Dora je srozana i više nije bila top festival zvijezde su je zaobilazite u glavnom luku itd.Nadam se pozitivnoj promjeni i realnom glasovanju kako žirija tako i publike.Uz naravno dobre pjesme