Iako drugo desetljeće 21. stoljeća službeno završava 31. prosinca 2020., mnogi eurovizijski fanovi će Eurosong između 2010. i 2019. svrstati u jedno zasebno razdoblje. U jednoj kratkoj retrospektivi, pogledat ćemo sve što je obilježilo desetljeće na izmaku.
Eurosong 2010.: napokon pobijedila jedna zemlja BIG4
Nakon što je njihov predstavnik ispao u neslužbenom polufinalu Eurosonga 1996., Njemačka je zajedno s Ujedinjenim Kraljevstvom, Španjolskom i Francuskom osnovala skupinu BIG4. Riječ je o skupini zemalja koje svojim plaćanjem članarina najviše doprinose financijskom stanju Europske radiotelevizijske unije. Od 2000. godine, zemlje iz te skupine imaju zagarantirano pravo nastupa u finalu Eurosonga, bez obzira na rezultat iz prethodnih godina. To pravilo prva je iskoristila Španjolska, koja je na Eurosongu 1999. bila posljednja.
Eurosong 2010. bio je prvi Eurosong od osnutka BIG4 na kojem je pobijedila članica te skupine. Riječ je o Njemačkoj, čija je predstavnica Lena osvojila srce Europljana i pobijedila sa Satellite, koju i dan-danas možemo čuti na kanalima kao što su MTV ili VH1. Do kraja ovog razdoblja najbliže Leninom ostvarenju bio je Michael Schulte s You Let Me Walk Alone 2018. godine u Lisabonu.
Inače, ovo je bio prvi put kada se pobjednik Eurosonga poklopio s pobjednikom projekta Razmišljamo naglas – Eurosong na našem portalu. Nismo loše pogodili, ha?
Eurosong 2010.: Anna Bergendahl – švedska mučenica
U posljednjih nekoliko godina eurovizijski fanovi čupaju kose na činjenicu kako žiri uzdižu švedske predstavnike, dok im televoting i nije baš naklonjen (posebni pozdrav Benjaminu Ingrossu i njegovom 21 bodu). Međutim, 2010. godine dogodilo se nešto što je šokiralo i najveće fanove Eurosonga, a naljutilo Christera Björkmana.
Dana 27. svibnja 2010. Švedska je ispala po prvi put u polufinalu Eurosonga otkako je uveden sistem polufinala. Ta nesretna stigma pala je na leđa tada 19-godišnje Anne Bergendahl, koju je ispadanje toliko pogodilo da su prema nekim glasinama njezini roditelji morali doći po nju usred noći u Oslo i vozili je natrag u Švedsku. Kad su objavljeni službeni rezultati polufinala, ustanovilo se kako je Anna bila 11. u drugom polufinalu, s time da bi se kvalificirala u finale da su se gledali samo rezultati televotinga!
Posljedice ispadanja za Melodifestivalen bilo je smanjivanje broja tradicionalnog švedskog schlagera na samom natjecanju, orijentiranje na pop pjesme, zbog čega nam se često čini kako pjesme na švedskom izboru zvuče na isti kalup, i u potpunosti izbacivanje švedskih regionalnih žirija u finalu, te uvođenje 11 međunarodnih žirija. Rezultat? Švedska je ostvarila čak sedam TOP5 rezultata, od toga dvaput su bili treći (2011. i 2014.) i dvaput prvi (2012. i 2015.).
No što je bilo s Annom? Nećemo se lagati, stigma jedinog švedskog flopa u polufinalima Eurosonga i dalje ju prati. U međuvremenu objavila je još jedan album, tri EP-a i mnogo singlova bez prevelikog uspjeha. No ujesen 2018. dobila je poziv od švedske televizije SVT da nastupa na Melodifestivalenu 2019, što je ona prihvatila. S pjesmom Ashes to Ashes došla je do finala i osvojila deseto mjesto. Također, upisala je studij medicine, kojeg završava, te planira specijalizaciju za anesteziologinju.
Eurosong 2010.: Bez wildcarda, molim!
Eurosong 2008. i 2009. obilježio je tzv. wildcard sustav. Prema tom sustavu, žiri je imao pravo jednu zemlju progurati u finale nauštrb desetoplasirane zemlje u polufinalu. Od sveukupno četiri dodijeljena wildcarda, jedna zemlja je bila deseta u svom polufinalu (Poljska 2008.), a u obje godine najviše štete od tog sustava imala je Sjeverna Makedonija. Naime, i 2008. i 2009. predstavnici ove zemlje bili su na desetom mjestu, međutim 2008. godine žiriji su progurali Švedsku (bila na 12. mjestu), a 2009. Finsku (također na 12. mjestu). Za Eurosong 2010. Referentna grupa EBU-a odlučila je maknuti ovaj wildcard sustav, pa tako u finale doista idu zemlje koje su zauzele prvih 10 mjesta u svojim polufinalima.
Inače, 2008. godine Sjevernu Makedoniju je predstavljala Tamara Todevska, koja se na Eurosong vratila 11 godina kasnije i svojoj zemlji donijela najbolji rezultat otkako nastupaju na natjecanju (sedmo mjesto). U Tamarinom slučaju žiriji su ispravili nepravdu, te je zasluženo stavili na prvo mjesto i u polufinalu i u finalu.
Eurosong 2011.: Povratak zemlje čije je natjecanje postalo uzor za Eurosong
Pobjedom na Eurosongu 2010. u Oslu, Njemačka se silno trudila da njihovo izdanje bude jedno od najvećih ikada. Tako je za domaćinstvo odabran stadion Esprit Arena u Düsseldorfu, a Nijemci su se potrudili dovesti što više zemalja na samo natjecanje. Zahvaljujući tome, 2011. su se na natjecanje vratili San Marino, Mađarska, Austrija i Italija. Potonja zemlja se povukla s natjecanja nakon četvrtog mjesta 1997., a nakon što je 31. prosinca 2010. službeno objavljen povratak Italije, koja je također našla svoje mjesto u prije spomenutoj skupini BIG4, službeno postavši BIG5, veselju italofila nije bilo kraja. Kao predstavnik Italije na povratničkom izdanju odabran je pobjednik kategorije Nuove Proposte sa Sanrema 2011 Raphael Gualazzi, koji je osvojio sjajno drugo mjesto.
Otad, Italija je samo dvaput završila na desnoj strani tablice (2014. i 2016.), uvijek donosivši kvalitetu na Eurosong. Stoga se možemo s pravom priupitati – je li Eurosong 2020. TAJ za Talijane?
Eurosong 2011.: Početak vladavine Jona Ole Sanda
Nakon sedam godina, švedski producent Svante Stockselius povukao se s mjesta izvršnog supervizora Eurosonga, a njegova zamjena pronađena je u susjednoj im Norveškoj. Od 40-tak prijavljenih za to mjesto, najviše glasova dobio je predstavnik norveške televizije NRK i bivši šef norveške delegacije Jon Ola Sand. Kao izvršni producent zajedno s Referentnom grupom EBU-a nadgleda rad produkcija Eurosonga, amenuje odluke o domaćinstvu Eurosonga, logu i sloganu, datumima održavanja, i verificira rezultate glasovanja.
Eurosong 2012.: Najistočniji Eurosong ikad
Pobjednik s najmanjem brojem glasova u ovom razdoblju dogodio se 2011. godine. Riječ je o Azerbajdžanu, čiji su predstavnici Ell i Nikki osvojili 56. Eurosong s 221 bodom, no s odmakom od osam godina mnogi ih i dalje smatraju kao jednim od najgorih pobjednika Eurosonga. Jednostavno – ova ljubavna balada uvelike se oslanjala na prateće vokale, a Nikkini vokali baš i nisu pomagali ukupnom dojmu. Međutim, 2013. je dokazano kako su predstavnici Azerbajdžana odlazili u nekolicine zemlje i nudili mito studentima kako bi glasovali, što je na koncu donijelo promjene u glasovanju žirija o kojima ćemo u idućem nastavku.
Pobjeda Azerbajdžana ujedno je značila i da će Eurosong 2012. biti najistočniji Eurosong ikad. Tako je samo natjecanje započinjalo u 23:00 sati prema bakuanskom vremenu, a pobjednica Eurosonga 2012. Loreen proglašena je oko 2:30 sati ujutro prema tamošnjoj vremenskoj zoni. Većina fanova preokretala je očima kada je većina razglednica sadržavala jedne te iste prizore, a i dan-danas sjetimo se ovog mrcvarenja.
Eurosong 2012.: Euforija zauvijek do kraja vremena
Ovaj prvi nastavak završit ćemo s možda najvećim hitom modernog Eurosonga. Pjesmom koja praktički od godine u kojoj je nastupala pobjeđuje na godišnjem rangiranju TOP250 pjesama ESCradija. Pjesmom koja i dalje obilježava zabave diljem svijeta.
Normalno, ovaj pregled zbilja ne bi bio potpun bez Loreenine Euphorije, pjesme koja je Švedskoj donijela petu pobjedu na Eurosongu. Pjesmu koju prema vlastitom priznanju sam šef švedske delegacije nije zamišljao na Eurosongu (on je preferirao Dannyja Sauceda i Amazing), obilježio je iznimno dobar rad kamere i koreografija iza kojih stoje Ambra Succi i Sacha Jean-Baptiste. Čak i nakon sedam godina, Euphoria se može naći na različitim iTunes ljestvicama, i često je možemo vidjeti kako se imitira u različitim izdanjima Tvoje lice zvuči poznato.
Succi i Jean-Baptiste, pa čak i skladatelj Thomas G:son, uvelike su naplatili to što su njihova imena stajala uz jednu od većih uspješnica modernog Eurosonga. Succi je tako radila koreografiju za Sjevernu Makedoniju 2017. i Maltu 2019., Jean-Baptiste je radila toliko nastupa da je za to potreban specijal, a G:son je nekoliko puta slao pjesme ili radio nove produkcije drugih pjesama (npr. Gruzija 2015. i 2016.). No što je s Loreen? Ni sami ne znamo gdje je zapelo, no imala je potencijala postati zvijezda kao Tove Lo, Ace of Base ili ABBA, ali nijedna pjesma se nije toliko slušala kao Euphoria.
Rasprava13
Marko — 17. lipnja 2019. u 23:29
Ah da ne poverujes kako vreme brzo prolazi… Stvarno svasta se izdesavalo.. Iskreno pobeda Azerbejdzana 2011 iako volim tu pesmu mi je mozda najvece iznenadjenje otkad pratim Evrosong…
Blink — 17. lipnja 2019. u 18:24
2010 u Oslu,počeo intenzivnije pratiti jer sam se navukao na legendarni Forum HRT.Ne znam ni kada ga ugasiše..Svaka godina ima svoje draži,nakon super 2010 tuga 2011 i zaista jedna loša izvedba i ispodprosijecna pjesma da je povjerujes Šteta,za Italiju povratnicu te godine.Iako je i Armenija bila dobra Švedska, Moldova,Irska…Lena ostaje zauvijek u sjećanju
Dino — 17. lipnja 2019. u 15:56
Holandija je prosle godine bila 18. A ove su pobedili! Ove godine na 18.mestu je bila Srbija! ESC 2020 u Beogradu!
LadyOfValyria — 16. lipnja 2019. u 20:35
@escfan1 ja se nadam ipak da će Italija pobjediti jer stvarno to zaslužuju. Kako su se vratili na Eurosong, šalju vrhunske pjesme. Jedino mi se nije svidjela pjesma 2014.godine. Ne vjerujem da bi Grčka i Bjelorusija mogle pobjediti 2020. Uz Italiju mislim da bi Norveška mogla pobjediti 2020. Vidim da se ozbiljno spremaju. No vidjet ćemo ?
ESC fan — 16. lipnja 2019. u 20:28
@khaleesionfire Iz ne znam kojeg razloga mislim da ce Bjelorusija ili pak Grcka biti pobijednik Eurosonga2020. Italija ima odlican odaziv autora i tesko da narednih godina posalju losu pjesmu (kao i Svedska) tako da je samo pitanje vremena kada ce pobijediti. U svakon slucaju volio bih vidjeti taj Eurosong konačno i u Italiji ?
LadyOfValyria — 16. lipnja 2019. u 19:11
Imam neki predosjećaj da bi pobjednik Eurosonga 2020 mogla biti Italija. I stvarno se nadam da me osjećaj ne vara ?
Ovo desetljeće je bilo jako zanimljivo. Švedska je dominirala, no osobno smatram da su overrated, bez uvrede. Jedino su mi se sviđale pjesme od Loreen i Erica Saadea. Nikada neću prežaliti što Italija nije pobjedila 2015 godine, ali nadam se da je 2020 stvarno njihova godina. Najbolji pobjednici u ovom desetljeću su mi Duncan Laurence i Loreen. Također, žao mi je kaj se Turska povukla sa Eurosonga. Imali su odlične pjesme, a maNgu još i danas slušam.
SwedenEurovisionFan — 16. lipnja 2019. u 17:17
Hahaha @wannabe znači s Loreen si započeo i završio praćenje Melodifestivalena 😛
Precious — 16. lipnja 2019. u 15:21
2010-Iako više volim Tursku te godine, ne žalim se na pobjedu Njemačke, budući da je pjesma catchy i dugo se slušala nakon Eurosonga. Također, iako za Švedsku smatram da je često overrated, te godine su stvarno zaslužili finale (This is my life si svako malo volim pustiti). Doduše, slažem se sa @escfan da je to možda bilo i dobro, jer onda ne bi dobili iconic pjesme poput: Euphorije, Undo i Heroes. Vrijedni spomena te godine po meni su još bili: Rumunjska i Ukrajina (btw Luna izostavila si nastup Moldove, koji je postao senzacij na internetu).
2011- Užasna godina. Svaka im čast na trudu za organizaciju, ali pjesme su bile užasne, a svi smo svijesni da je Azerbajdžan tu pobjedu kupio. Jedine dobre su mi bile Slovenija (jedna od najpotcjenjenijih pjesama na Eurosongu) i Njemačka (ta pjesma je bila još bolja od Satelite). Da ne spominjemo kako smo mi poslali svoju najgoru pjesmu te godine (SALAD BREAK).
2012-Organizacija je bila loša, ali pjesme su stvarno bile dobre, pa će mi ta godina ostati u lijepom sjećanju (inače to je bio prvi put da sam ja gledao glasovanje na Eurosongu).
Te godine su odlični bili: Island, Srbija, Azerbajdžan, Estonija, Njemačka, Italija, Španjolska, Sjeverna Makedonija… I naravno najbolja od svih: EUPHORIA. Pjesma i nastup koji su ušli u povijest. Bilo je puno dobrih pjesama, ali Loreen nitko nije bio ni do koljena. Žao mi je što nije doživjela uzlet u karijeri (vjerovatno zato što ne pjeva ono što je danas popularno). Nadodao bih kako je na Melfestu 2017. imala odličnu pjesmu, a činjenicu da nije bila u finalu ne želim ni komentirati (SHAME SHAME SHAME…).
SwedenEurovisionFan — 16. lipnja 2019. u 13:40
2010: Oduševljen Leninom pobjedom, a još uvijek ne razumijem kako Švedska nije izborila barem finale. No, u neku ruku možda čak i dobro što se takvo nešto dogodilo, s obzirom da je od tada kvaliteta Melodifestivalena naglo porasla, a Švedska postala najuspješnija nacija proteklog desteljeća.
2011: Apsolutno spadam u onu kategoriju ljudi kojima je pobjeda Azerbajdžana ništa drugo nego namještena i postoji toliko puno dokaza za to. Italija je završila na drugom mjestu i to samo jer se ''konačno'' vratila, a Eric je te godine trebao pobijediti. Jedino vrijedno pamćenja za tu godinu je dolazak Jon Ole Sanda na mjesto izvršnog producenta Eurosonga.
2012: A što reći, osim L O R E E N. Čitav taj Eurosong ostao je i ostat će zapamćen po njoj, najboljoj pobjednici ne samo modernog Eurosonga, nego Eurosonga ikada. Žao mi je samo što joj se glazbena karijera nije razvijala onako kako je trebala…
JUST SOME RANDOM DUDE — 16. lipnja 2019. u 12:29
Izdanje 2010. mi je osobito drago jer je prvo koje sam pratio, otud i profilna 😀
sveskupa zanimljivo razdoblje puno uspona i padova te nažalost ne osobito uspješno za Hrvatsku
sunflower — 16. lipnja 2019. u 12:18
Svejedno je simpa pjesma, sigurno bolja od pobjednika prošlih godina.
sunflower — 16. lipnja 2019. u 12:10
Nudili mito da pobijede????? WTF???? I didnt know
ESC fan — 16. lipnja 2019. u 09:34
Na pocetku odnosno na kraju prve decenije pobijedila je zemlja iz BIG 5. Također sada vec imamo mali trend po kojem prethodne dvije godine pobjeđuju zemlje koje organizuju evrovizijske koncerte u Evropi. Vidjet cemo hoce li neko iz big5 pobijediti u Holandiji. Pjesma je prije svega najbitnija, ali ja bih volio da sljedece godine Spanija bude pobjednik Eurosonga. Bilo bi full i super vidjeti Evroviziju u Spaniji ponovo poslije pedeset jednu godinu. ?? Također prethodne dvije godine pobjeđuju zemlje ciji su prethodni predstavnici zauzimali donji kraj desne tabele.