Kako se Dora razvijala kroz godine? (2)

Podijeli na Facebook Twitter
Foto: Facebook/EurosongHRT

Nakon što je deset godina hrvatski izbor za Eurosong imao samo jednu festivalsku večer, 2003. godine Hrvatska radiotelevizija odlučuje uvesti jednu drastičnu promjenu. „Dora“ umjesto jedne dobiva tri festivalske večeri.

U dva polufinala koja su se održala početkom ožujka na Ljetnoj pozornici u Opatiji imali smo prilike čuti ukupno 24 skladbe, po 12 u svakom polufinalu, od kojih se šest najbolje plasiranih po glasovima publike našlo u samoj završnici festivala. Ovaj put televoting je bio podijeljen u pet regija, a svaka je regija dala glas svakoj pjesmi u omjeru od 1 do 12 bodova, tako da je jedan izvođač mogao osvojiti maksimalno 60 bodova, što je Claudia Beni s pjesmom „Više nisam tvoja“ i uspjela u samom finalu.

Godinu poslije velika promjena dogodila se na samom Eurosongu gdje je uvedeno jedno polufinale, dok „Dora“ ostaje manje-više ista kada je riječ o broju pjesama i načinu glasovanja, osim što su se regionalnom televotingu pridružili glasovi pristigli putem SMS-a. Na prvom Eurosongu s novim formatom, hrvatski predstavnik Ivan Mikulić uspio je od tada 22 pjesme u polufinalu izboriti svoje mjesto i u finalu. Na koncu natjecanje završava na 12. mjestu, što narednom predstavniku ostavlja novo sudjelovanje u polufinalu.

Opatija i samo glasovanje publike je 2005. godine zamijenjeno Zagrebom i kombiniranim glasovanjem stručnog žirija i televotinga. Ovo nije bila jedina promjena, nego je i sam broj pjesama skraćen s 20 na neplaniranih 18, jer su nakon predstavljanja pjesama sudionica, dvije eliminirane. Do današnjeg dana ovo je najmanji broj pjesama na „Dori“ koje su imale tri festivalske večeri. Zanimljivo je spomenuti da je u finalu, glasovima publike i žirija u omjeru 50:50 odlučeno koje tri pjesme će ići u superfinale, gdje je potom samo glasovima publike odlučeno da put Kijeva ode Boris Novković.

Nakon što je „Dora 2005.“ imala najmanji broj pjesama, naredne dvije godine ostat će upamćene kako natjecanja s najvećim brojem pjesama – ukupno po 32 skladbe mogle su se čuti na izborima za predstavnika Hrvatske 2006. i 2007. godine.

Glasovali su i žiri i publika u jednakom omjeru, a Kristalna dvorana hotela Kvarner u Opatiji bila je mjesto događanja. U svakom polufinalu sudjelovalo je po 16 izvođača, a osam najbolje plasiranih je prolazilo u samu završnicu festivala. Kako je, tada još zajednička država, Srbija i Crna Gora odustala od natjecanja 2006. godine, Hrvatska je kao jedanaestoplasirana iz 2005. godine dobila pravo direktnog sudjelovanja u finalu. Tako smo pobjednicu „Dore 2006.“ Severinu gledali direktno u finalu, a ona je u konačnici kraj natjecanja dočekala na 12. mjestu. To je narednim predstavnicima Dadi Topiću i grupi Dragonfly osiguralo pojavljivanje u polufinalu, ali oni sa svojom pjesmom „Vjerujem u ljubav“ nisu uspjeli sakupiti dovoljno bodova za finale što je prouzrokovalo prvo finale Eurosonga u kojem Hrvatska nije imala svog predstavnika.

Ovaj izostanak donio je novu promjenu u izboru predstavnika Hrvatske na Eurosongu. „Dora“ je umjesto tri, imala samo dvije festivalske večeri – jednu polufinalnu i finalnu. Broj pjesama smanjen je na 24, a odluku o predstavniku donosili su publika i žiri. Kada je riječ o formatu natjecanja, promjena se ticala i samih pjesama jer su se u polufinalu nalaze pjesme s javnog natječaja koje je birao stručni žiri, dok su se u finalu već nalazile pjesme s pozivnog natječaja.

U polufinalu „Dore 2008.“ slušali smo i gledali 14 pjesama, od kojih je šest s najviše glasova publike prošlo u finale gde su ih čekale pjesme s pozivnog natječaja. Zanimljivost vezana za ovu „Doru“ je diskvalifikacija pjesme „Milina“ Dine Dvornika i Baneta samo dva dana pred finale, tako da je službeni popis pjesama sadržao ovu skladbu i broj za glasovanje, ali se ti glasovi nisu računali. U samom finalu, gdje su u jednakom omjeru glasovali žiri i publika, izjednačen broj glasova su imali Kraljevi ulice & 75 cents i Antonija Šola, ali priliku predstavljati Hrvatsku u Beogradu dobili su Kraljevi ulice jer je prema pravilima kod izjednačenja pobjedu nosio favorit žirija. Tako su Kraljevi ulice na prvom Eurosongu s dva polufinala, uspjeli kao četvrti proći u samu završnicu gdje su kraj natjecanja dočekali na 21. mjestu.

Godinu dana poslije format „Dore“ ostao je kompletno isti, da bi sitna promjena uslijedila na, za sada, posljednoj festivalskoj „Dori“ 2010. godine kada se u polufinalu našlo 16 pjesama s javnog natječaja od kojih je osam s najviše glasova publike prošlo u samo završnicu festivala. U finalu „Dore 2010.“ osam sretnika iz polufinala pridružilo se već osam direktnih finalista koji su dobili poziv od HRT-a.

Grupa Feminnem s „Lako je sve“ osvojila je srca žirija i publike i s maksimalnih 32 boda otišla u Oslo, ali se, iako su bile jedne od favorita prije natjecanja, nisu uspjele plasirati u  veliko finale tog Eurosonga.

Sumirano gledajući „Dore“ s polufinalima, Hrvatskoj su donijela dva ispadanja u polufinalima i nijedan Top 10 rezulat u samom finalu.

Komentara 4

  1. Šoli nisu dali da u Beogradu pjeva ovo je moja zemlja moji svi. Steta, mnogo bolje bi prosli nego s penzicima. Isto tako, godinu ranije da je osla Danijela i moj svijet..sjecam se da sam plakao na tu pjesmu. Kad se sjetim Ne zovi me Marija, Oci od safira, Kako da te volim, Poljupci u boji, Kao rijeka, Srna i vuk.

    Nadam se samo da se nece ponoviti biseri poput Tria tulipan, Idi leđa mi okreni i slicnih urbanih nozeva za bubnjice.

Odgovori