Eurosong.hr logo Eurosong.hr logo

Šveđani – ljubitelji natjecanja i majstori uspjeha

  7 min za čitanje   6 komentara

Davne 1958. godine na Eurosongu se pojavljuje Švedska koja od tada propušta tek tri natjecanja. Bez ikakve dileme, radi se o jednoj od najuspješnijih zemalja s obzirom da broji čak šest pobjeda i preko 20 TOP 5 plasmana. Ono što krasi Švedsku kao naciju jest njihova velika ljubav prema samom natjecanju pa se tako svake godine, osim njihovih predstavnika, na Eurosongu pronađe poneki Šveđanin i u timovima ostalih delegacija.

Mi smo se odlučili prošetati Europom i Australijom, pročešljati timove eurovizijskih delegacija i izabrati neke od najutjecajnijih Šveđana koji su uvelike utjecali na plasmane zemalja za koje su radili.


Sacha Jean-Baptiste

Postoji li obožavatelj Eurosonga koji nije čuo za ovo ime? Oni, pravi, zagriženi fanovi svake godine nestrpljivo očekuju popis zemalja koji se odlučio na rad s ovom poznatom švedskom redateljicom. Sacha Jean-Baptiste gotovo svakog proljeća u vrijeme Eurosonga ima pune ruke posla. Njezine su kreativne ideje koristile brojne eurovizijske delegacije čije vrhunske nastupe pamtimo i danas. Sjetimo se primjerice Nine Sublatti, predstavnice Gruzije 2015. godine. Obučena u kratki crni kombinezon, Nina je posao vokalno odradila vrhunski, a oči cijele Europe bile su uprte i u nastup koji je oduzimao dah. Pozornica ispunjena maglom, efekti grmljavine i rad svjetala odradili su svoje i Gruziji donijeli odlično 11. mjesto u finalu 60. Eurosonga održanog u Beču.

Bio je to svakako jedan od najbolje osmišljenih nastupa u posljednje vrijeme i onaj koji ju je gurnuo u sam vrh najpoželjnijih producenata za čije se ideje danas stoji u redu. Osim Gruzije s kojom je ova redateljica surađivala svake godine od te 2015. Sacha Jean-Baptiste osmislila je i nastupe Armenije i Litve 2016., Bugarske, Australije i Cipra 2017., te Cipra, Australije, Armenije i Bugarske 2018. godine. Neke od tih zemalja ostvarile su impresivne rezultate, što zahvaljujući modernim i kvalitetnim skladbama, što izvrsno izrežiranim nastupima.

No, osim vrhunskih rezultata, njezin rad prate i nastupi koji ipak iz više razloga nisu privukli toliku pozornost. Predstavnica Gruzije 2016. godine Tamara Gachechiladze nije se uspjela plasirati u finale. Armenija je 2017. završila na 18. mjestu dok je Cipar te iste godine bio 21. U Lisabonu je osim fantastičnog nastupa Cipra režirala i nastupe Armenije, Australije i Bugarske koji su u konačnici završili na 15. mjestu u polufinalu te 20. i 14. mjestu u finalu.

Jedno je ipak sigurno, s vrhunskim ili prosječnim rezultatom, radi se o redateljici koja se prilagođava svakoj pjesmi i stvara ideje koje često osvoje kako stručni žiri, tako i publiku.


Sandra Bjurman

Nacija poput Švedske nije dobra samo u osmišljavanju nastupa, već i u pisanju tekstova za pjesme koje vrlo često završavaju na Eurosongu. Sandra Bjurman je jedna od najpoznatijih švedskih tekstopisaca i ime koje na ovom natjecanju vrlo često vežemo uz Azerbajdžan. Njihova je suradnja krenula 2010. godine kada je napisala pjesmu Drip Drop koju je izvela Safura. Samo godinu dana kasnije Sandra se na natjecanje vratila kao jedna od autorica pobjedničke pjesme. Pjesma je ponovno bila napisana za Azerbajdžan, izveo ju je duo Ell i Nikki, a radi se naravno o skladbi Running Scared.

Eurosong je tako, po prvi i zasada jedini put došao u Baku, a ova je autorica tekstova napisala još jednu azerbajdžansku pjesmu predstavnicu. When the music dies otpjevala je Sabina Babayeva koja je natjecanje završila na 4. mjestu. Osim ovih skladbi, Sandra je autorica i ukrajinske pjesme Tick Tock 2014. (6. mjesto u finalu.), Hour of the Wolf, Azerbajdžan 2016. (12. mjesto u finalu), Skeletons, Azerbajdžan 2017. (14. mjesto u finalu) te najnovije azerbajdžanske X My Heart (11. mjesto u prvom polufinalu).


Thomas G:son

Thomas G:son je švedski glazbenik i skladatelj koji radi za svoju glazbenu kompaniju G:songs. U eurovizijskim krugovima jedan je od najcjenjenijih skladatelja za kojim se svake godine otima barem pola delegacija. Napisao je više od 90 pjesama za brojne nacionalne izbore. Više od pedeset pjesama napisao je za švedski Melodifestivalen, 11 pjesama otišlo je u Španjolsku, skladao je 6 za Norvešku, 5 za Dansku i Finsku, 3 za Gruziju, po 2 pjesme za Poljsku i Maltu te jednu za Cipar, Latviju, Rumunjsku i Belgiju.  Od tih 90 pjesama, njih se čak 11 našlo na Eurosongu, od kojih su neke od najpoznatijih Invincible (Carola, Švedska 2006.), zatim In a Moment Like This (Chanée & N’evergreen, Danska 2010.), Quedate Conmigo (Pastora Soler, Španjolska, 2012.), Amanecer (Edurne, Španjolska 2012.), Alter Ego (Minus One, Cipar 2016.), te najnovija Taboo (Christabelle, Malta 2018.)

Ipak, od svih nabrojanih, postoji jedna koja je obilježila kako ovog skladatelja, tako i svijet Eurosonga. Dakako, radi se o pjesmi Euphoria koju je 2012. godine izvela Loreen i Švedskoj donijela jubilarnu petu pobjedu. I on je sam priznao da je čuvši Loreen kako pjeva odmah znao da će pobjeda biti samo pitanje trenutka. I tako je i bilo. Ne samo da su pobijedili, već su ostvarili uspjeh kojeg je rijetko koji izvođač nakon Eurosonga ostvario.

Thomas G:son skladatelj je modernih, kvalitetnih i uspješnih pjesama te ime koje ćemo još dugo vezati uz eurovizijske uspješnice.


Tony Malm

Da se ne radi samo o Cipru, Australiji, Azerbajdžanu i ostalim spomenutim zemljama, dokazuje i činjenica da je i Hrvatska u svome timu 2017. godine imala jednog švedskog autora. Tony Malm je jedan od članova produkcijskog tima koji su napisali glazbu za My Friend. Osim njega, na glazbi su radili i sam Jacques te Siniša Reljić. Rezultat? Odlično 13. mjesto u finalu koje se dotada činilo nedostignutim.

Jon Henrik Fjällgren, je osim Jacquesa još jedno poznato ime s kojim je ovaj švedski autor surađivao u eurovizijskom svijetu, a njegovu Jag Är Fri ljubitelji natjecanja pamte i danas.


Lista uspješnih Šveđana ne staje na samo ova četiri imena. Treba li uopće spomenuti Christera Björkmana? Glavni i odgovorni za velik uspjeh Melodifestivalena, te čovjek koji je prošle godine uskočio u pomoć Ukrajini kako bi spasio organizaciju natjecanja, a i ove godine bio jedan od glavnih producenata.  Njegovu ideju o osmišljavanju nacionalnih izbora čiji bi koncept bio sličan onome što ima Švedska već su ove godine prihvatile neke od zemalja. Tako se primjerice Francuska odlučila na izbor koji je donio više pozitivnog nego negativnog te na kraju završio solidnim 13. mjestom u lisabonskom finalu. Ono što je zanimljivo jest činjenica da je ovaj Šveđanin sudjelovao i u biranju ovogodišnje predstavnice Cipra. Uplitanje Christera Björkmana u ovaj projekt završilo je drugim mjestom i najboljim rezultatom kojeg je Cipar ikad ostvario.

Kada već govorimo o Cipru, za sam kraj spomenut ćemo i njihove susjede, Grke. Grčka je davne 2005. godine u svojim redovima imala pjevačicu rođenu i odraslu u Švedskoj. Helena Paparizou tada je osvojila Europu, pobijedila sa pjesmom My Number One i Eurosong donijela u Atenu.

S obzirom na ova navedena imena, a vjerujte mi, ima ih još, ne može se sakriti uloga ove zemlje. Šveđani žive za Eurosong, vole glazbu i prije svega osluškuju bilo Europe te u svakom trenutku znaju što na Eurosongu prolazi, a što ne.

Morate prihvatiti ono što Eurosong zaista jeste – to nije natjecanje u pjevanju ili natjecanje pjesama. To je glazbeno zabavni program. – poruka je Christera Björkmana Ujedinjenom Kraljevstvu 2016. godine.

Voljeli mi toliki utjecaj Šveđana na Eurosongu ili ne, jedno se ipak mora priznati. Oni su istinski ljubitelji natjecanja i njegovi najbolji promotori.

5
PODIJELI ČLANAK

Rasprava6

  1. Zack — 26. lipnja 2018. u 23:19

    @buba A zbao sam da je neka full popularna svedanka. Malo sam pobrkao loncice. ???

  2. Luna Janić — 20. lipnja 2018. u 08:52

    @pabloncrnich nije bila tada Sacha za MKD, nego jedna druga Šveđanka – Ambra Succi (ista koja je radila koreografiju za Loreen i Poli Genovu). 🙂

  3. Zack — 19. lipnja 2018. u 23:17

    Kak sam mutav, napisrm da sve ostale ne treba ni spominjati… Ne treba spominjati nama fanovima koki ih naveliko i nasiroko vec poznajemo. ?

  4. Zack — 19. lipnja 2018. u 23:16

    @hirscher1 U pravu si, naletio sam i ja na par pogresaka u tekstu.
    Da, Bjorkman je u pravu, Eurosong vise nije natjecanje kakvo je nekad bilo, razvojem medija i ono se razvilo. Ja cu ga uvijek cijeniti jer covjek zaista zna svoj posao. A sve ostale ne treba ni spominjati. Treba napomenuti da su i Makedonci angazirali Sachu za nastup (ispravite me al cini mi se da ste prosle godine to negdje spomenuli, navodno je radila nastup za Janu Burcesku, ali im ukrajinci 2 tjedna prije natjecanja javljaju da im ne mogu napraviti nastup baziran na efektu prosirene stvarnosti pa je nastup ispao lose kako je ispao? @buba mislim da si ti o tome pisala?); i isto tako da ona napravi nekoliko prijedloga nastupa pa onda odredena televizija odluci koji ce uzeti, pa od tuda i losiji plasmani za neke pjesme. Nazalost, nekim pjesmama se nastupom nekada i ne moze pomoci. ?

  5. Hirscher1 — 19. lipnja 2018. u 21:31

    Carola je bila 2006. sa Invicible, ne 2001.
    Minus One je bila 2016., ne 2017.

  6. Hirscher1 — 19. lipnja 2018. u 21:27

    Azari su 2016. zavrsili 17., a ne 12.

Komentiraj članak

Komentari se moderiraju i objavljuju samo ako pridonose raspravi na konstruktivan način. Ukoliko se ne slažeš s nekim člankom ili komentarom, slobodno iznesi svoje mišljenje ali na pristojan način. Ako se tvoj komentar odnosi na gramatičke ili stilske pogreške, problem s web stranicom ili bilo što drugo što nije vezano uz članak, javi nam se.

Trebaš biti prijavljen za komentiranje! Prijavi se?